w dzisiejszej Rzeczpospolitej
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
Lista fajna, ale sprawia wrażenie chaotycznej.Chemik pisze:No widzisz i już masz problemy
Ja widzę podział następujący ...
Na razie tyle lista cywilów jeszcze nie ukończona, powrócę do niej wieczorem
Jeśli można.
Sugerowałbym wstępny podział na statki pełnomorskie (oceaniczne) i przybrzeżne (+ portowe).
Późniejszy podział poprowadziłbym bardziej ogólnie.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
Peperonie można zawsze, forum służy m.in. wymianie poglądówPeperon pisze:Lista fajna, ale sprawia wrażenie chaotycznej.Chemik pisze:No widzisz i już masz problemy
Ja widzę podział następujący ...
Na razie tyle lista cywilów jeszcze nie ukończona, powrócę do niej wieczorem
Jeśli można.
Sugerowałbym wstępny podział na statki pełnomorskie (oceaniczne) i przybrzeżne (+ portowe).
Późniejszy podział poprowadziłbym bardziej ogólnie.
Skoro podział w/g akwenów to będziesz dublował niektóry rodzaje statków
np. do oceanicznych dasz holowniki Jantar i Koral (te pierwsze), które dokonywały oceanicznych holowań, a w przybrzeżnych i portowych ponownie dasz pozostałe holowniki. W proponowanym "drzewku" starałem się tego uniknąć.
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
Nie to żebym się czepiał, ale w Twoim drzewku są lichtugi, a za nimi bazy rybackie.
Moja sugestia podziału wstępnego (czego nie napisałem) tworzy dwa drzewka jednostek. Co pozwoli "wyczyścić" klasyfikację, która i tak będzie lekko zagmatwana. Niektóre rodzaje jednostek są przecież wielozadaniowe i mają różnorodne wyposażenie.
Można je wymieniać w tej lub innej klasie statków, ale granica jest płynna. Dlatego uważam, że tworzenie sztywnych ram klasyfikacyjnych jest niecelowe. Lepiej jest zaznaczyć w danej klasie do czego służy statek (przykładowo: zbiornikowiec do przewozu ropy surowej lub chemikaliowiec).
Moja sugestia podziału wstępnego (czego nie napisałem) tworzy dwa drzewka jednostek. Co pozwoli "wyczyścić" klasyfikację, która i tak będzie lekko zagmatwana. Niektóre rodzaje jednostek są przecież wielozadaniowe i mają różnorodne wyposażenie.
Można je wymieniać w tej lub innej klasie statków, ale granica jest płynna. Dlatego uważam, że tworzenie sztywnych ram klasyfikacyjnych jest niecelowe. Lepiej jest zaznaczyć w danej klasie do czego służy statek (przykładowo: zbiornikowiec do przewozu ropy surowej lub chemikaliowiec).
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
Czyżby? Przecież to drzewko więc są rozgałęzienia, a jak je pokazać w formie tekstu?Peperon pisze:Nie to żebym się czepiał, ale w Twoim drzewku są lichtugi, a za nimi bazy rybackie.
Zwróć uwagę, iż przed klasami statków są strzałki i posiadają różną ilość "myślników". Owe myślniki symbolizują strzałkę w drzewku. Skoro przed lichtugami morskimi (to te z Towarzystwa "Wisła-Bałtyk") są dwa "myślniki" to gdzieś powyżej powinna być klasa z jedną strzałką.Chemik pisze:->statki żeglugi przybrzeżnej
--> statki pasażerskie (wliczając w to statki pasażerskie żeglugi portowej)
---> wodoloty pasażerskie
---> motorówki pasażerskie
--> statki rekreacyjne
--> statki pasażersko-towarowe
--> statki towarowe
--> lichtugi morskie
-> statki rybackie
--> statki-bazy rybackie
---> transportowce-bazy rybackie
--> trawlery
Czyli mamy skracając nieco wykazik:
->statki żeglugi przybrzeżnej
...
--> lichtugi morskie
a zaraz po lichtugach jest:
-> statki rybackie
--> statki-bazy rybackie
---> transportowce-bazy rybackie
czyli bazy rybackie wywodzą się ze statków rybackich (a więc jest to już zupełnie inna gałąź tego drzewka, które zwie się "statki cywilne") a z baz rybackich wywodzą się transportowce-bazy rybackie.
Może w takim razie przedstawisz jak to wygląda w praktyce?Peperon pisze:Moja sugestia podziału wstępnego (czego nie napisałem) tworzy dwa drzewka jednostek. Co pozwoli "wyczyścić" klasyfikację, która i tak będzie lekko zagmatwana. Niektóre rodzaje jednostek są przecież wielozadaniowe i mają różnorodne wyposażenie.
Można je wymieniać w tej lub innej klasie statków, ale granica jest płynna. Dlatego uważam, że tworzenie sztywnych ram klasyfikacyjnych jest niecelowe. Lepiej jest zaznaczyć w danej klasie do czego służy statek (przykładowo: zbiornikowiec do przewozu ropy surowej lub chemikaliowiec).
Ciekawy pogląd, w takim razie poco towarzystwa klasyfikujące? Bądźmy uniwersalniPeperon pisze:Co pozwoli "wyczyścić" klasyfikację, która i tak będzie lekko zagmatwana. Niektóre rodzaje jednostek są przecież wielozadaniowe i mają różnorodne wyposażenie.
Można je wymieniać w tej lub innej klasie statków, ale granica jest płynna. Dlatego uważam, że tworzenie sztywnych ram klasyfikacyjnych jest niecelowe.
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
nie klasyfikujące, tylko klasyfikacyjneChemik pisze: Ciekawy pogląd, w takim razie poco towarzystwa klasyfikujące? Bądźmy uniwersalni
a "klasa" od towarzystw klasyfikacyjnych nie ma związku z klasyfikacją jako podziałem statków na kategorie (klasy, rodzaje, typy), tylko wiąże się nadawaniem klasy, czyli (potwierdzonej formalnie certyfikatem) oceny przydatności / zdolności statku do żeglugi (chodzi głównie o bezpieczeństwo)...
a że przepisy klasyfikacyjne istnieją w różnych "zestawach" dla różnych typów statków, i że w notacji klasy znajduje odzwierciedlenie to, jako "co" (jaki rodzaj statku) towarzystwo określa daną jednostkę (i co za tym idzie - stosuje wobec niej ten, a nie inny zestaw przepisów), to już zupełnie inna sprawa...
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
ech, domyślnie w sensie klasyfikujące statkipolsteam pisze:nie klasyfikujące, tylko klasyfikacyjneChemik pisze: Ciekawy pogląd, w takim razie poco towarzystwa klasyfikujące? Bądźmy uniwersalni
Przecież te przepisy klasyfikujące nie są oderwane od klasy statku, prawda?polsteam pisze:a "klasa" od towarzystw klasyfikacyjnych nie ma związku z klasyfikacją jako podziałem statków na kategorie (klasy, rodzaje, typy), tylko wiąże się nadawaniem klasy, czyli (potwierdzonej formalnie certyfikatem) oceny przydatności / zdolności statku do żeglugi (chodzi głównie o bezpieczeństwo)...
a że przepisy klasyfikacyjne istnieją w różnych "zestawach" dla różnych typów statków, i że w notacji klasy znajduje odzwierciedlenie to, jako "co" (jaki rodzaj statku) towarzystwo określa daną jednostkę (i co za tym idzie - stosuje wobec niej ten, a nie inny zestaw przepisów), to już zupełnie inna sprawa...
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
oczywiście należy mieć klasyfikację (podział) statków jakoś "ułożoną w głowie", bo i tak trzeba będzie każdą jednostkę przyporządkować do jednej (lub kilku jednocześnie) kategorii
to nie jest post "przeciwko" kategoryzacji (podziałowi na "typy") w ogóle, ale zwrócenie uwagi na to, że budowanie (obecnie planowanie) websajtu z danymi o jednostkach pływających z zaczynaniem od kategoryzacji, wpuszcza nas w pewne koleiny...
chodzi mi o to, by nie przywiązywać zbytnio się do myślenia o websajcie jako o zestawie stron dotyczących poszczególnych statków ułożonych w hierarchiczną strukturę (drzewo kategorii), bo to ogranicza, powoduje "konflikty" (nomenklaturowe, merytoryczne, etc.)
lepiej zapomnieć o hierarchicznej bazie danych, a iść w stronę relacyjnej bazy danych...
tym bardziej, że współczesne websajty można "łatwo" (oczywiście nie łatwo dla mnie - nie jestem informatykiem, ani zaawansowanym webmasterem) opierać na bazach danych...
ze wszystkimi tego konsekwencjami...
jeżeli zbuduje się websajt z rekordami w strukturze kierarchicznej ("drzewo"), to skazujemy się na SZTYWNĄ strukturę i ograniczamy możliwości wyszukiwania według różnych kryteriów...
jeden statek czy jedna jednostka pływająca może być jednocześnie sklasyfikowana w KILKU (albo nawet w kilkudziesięciu) kategoriach, grupach
- do tego (żeby "opanować" materię) trzeba bazy relacyjnej...
pewnie to będzie lista niepełna, ale w takim websajcie ze spisem polskich statków i okrętów powinno być CONAJMNIEJ możliwość wyszukiwania według następujących kryteriów:
(chodzi mi o to, że wyszukiwanie po typie, to kropla w morzu potrzeb wyszukiwania według innych kryteriów... a hierarchiczna baza danych w tym przeszkadza)
- po wymiarach głównych (tak, tak... "znajdź wszystkie statki o szerokości od 32,00 m do 32,40" i już mamy listę panamaksów w historii polskiej floty...)
- po GT i dwt
- po pojemności ładowni (płyn, bele, ziarno)
- po kilku różnych parametrach "typu" ładowność (liczba samochodów na promie, liczba pasażerów, długość linii ładunkowej ro-ro oddzielnie dla samochodów, oddzielnie długość torów, liczba kontenerów w TEU)
- po armatorze (najogólniejsze pojęcie o przynależności statku - często będzie stosowane tam, gdzie nie są znane te przynależności "szczegółowe" i "inne")
- po armatorze zarejestrowanym (registered owner)
- po operatorze
- po armatorze zarządzającym
- po czarterującym (uważam, że w takiej bazie danych powinny się także znaleźć statki długookresowo czarterowane przez polskich armatorów od zagranicznych, czyli w tym przypadku czarterującym byłby któryś z polskich armatorów, a armatorem właściwym - jakiś zagraniczny)
- po typie / rodzaju / klasie statku lub okrętu
- po stoczniowym symbolu budowy
- po symbolu projektu (to często nie jest tożsame ze stoczniowym symbolem budowy)
- po okresie eksploatacji (daty graniczne, obecność w zadanym punkcie czasu) - np. "wylistuj wszystkie statki, które były w polskiej flocie w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 1965 roku"
i PO WIELU JESZCZE INNYCH ....
to nie jest post "przeciwko" kategoryzacji (podziałowi na "typy") w ogóle, ale zwrócenie uwagi na to, że budowanie (obecnie planowanie) websajtu z danymi o jednostkach pływających z zaczynaniem od kategoryzacji, wpuszcza nas w pewne koleiny...
chodzi mi o to, by nie przywiązywać zbytnio się do myślenia o websajcie jako o zestawie stron dotyczących poszczególnych statków ułożonych w hierarchiczną strukturę (drzewo kategorii), bo to ogranicza, powoduje "konflikty" (nomenklaturowe, merytoryczne, etc.)
lepiej zapomnieć o hierarchicznej bazie danych, a iść w stronę relacyjnej bazy danych...
tym bardziej, że współczesne websajty można "łatwo" (oczywiście nie łatwo dla mnie - nie jestem informatykiem, ani zaawansowanym webmasterem) opierać na bazach danych...
ze wszystkimi tego konsekwencjami...
jeżeli zbuduje się websajt z rekordami w strukturze kierarchicznej ("drzewo"), to skazujemy się na SZTYWNĄ strukturę i ograniczamy możliwości wyszukiwania według różnych kryteriów...
jeden statek czy jedna jednostka pływająca może być jednocześnie sklasyfikowana w KILKU (albo nawet w kilkudziesięciu) kategoriach, grupach
- do tego (żeby "opanować" materię) trzeba bazy relacyjnej...
pewnie to będzie lista niepełna, ale w takim websajcie ze spisem polskich statków i okrętów powinno być CONAJMNIEJ możliwość wyszukiwania według następujących kryteriów:
(chodzi mi o to, że wyszukiwanie po typie, to kropla w morzu potrzeb wyszukiwania według innych kryteriów... a hierarchiczna baza danych w tym przeszkadza)
- po wymiarach głównych (tak, tak... "znajdź wszystkie statki o szerokości od 32,00 m do 32,40" i już mamy listę panamaksów w historii polskiej floty...)
- po GT i dwt
- po pojemności ładowni (płyn, bele, ziarno)
- po kilku różnych parametrach "typu" ładowność (liczba samochodów na promie, liczba pasażerów, długość linii ładunkowej ro-ro oddzielnie dla samochodów, oddzielnie długość torów, liczba kontenerów w TEU)
- po armatorze (najogólniejsze pojęcie o przynależności statku - często będzie stosowane tam, gdzie nie są znane te przynależności "szczegółowe" i "inne")
- po armatorze zarejestrowanym (registered owner)
- po operatorze
- po armatorze zarządzającym
- po czarterującym (uważam, że w takiej bazie danych powinny się także znaleźć statki długookresowo czarterowane przez polskich armatorów od zagranicznych, czyli w tym przypadku czarterującym byłby któryś z polskich armatorów, a armatorem właściwym - jakiś zagraniczny)
- po typie / rodzaju / klasie statku lub okrętu
- po stoczniowym symbolu budowy
- po symbolu projektu (to często nie jest tożsame ze stoczniowym symbolem budowy)
- po okresie eksploatacji (daty graniczne, obecność w zadanym punkcie czasu) - np. "wylistuj wszystkie statki, które były w polskiej flocie w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 1965 roku"
i PO WIELU JESZCZE INNYCH ....
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
dokładnie jak piszesz polsteam-ie.... tyle ze kolega chciał oprzeć sobie zrobić taka bazę danych na chomikuj.pl, a tam takie "drzewko można wychodować"... o takich wyszukiwaniach jak piszesz raczej nie ma mowy...
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
Chodziło mi o czytelna baze dla laików. zaczyna mnie przerażać stopień rozdrobnienia powstającego drzewka.
np:
-statki pasażerskie
- transatlantyki
- promy
- przybrzeżne
- rzeczne
- statki towarowe
- promy
- masowce
- kontenerowce
- barki
raczej nie wchodziłbym głebiej w szczegóły ale w opisie poszczególnych statków podał ich konkretne przeznaczenie czy typ.
Jeśli skupimy się na zbyt dużej ilości szczegółów to skończy sie na kłotni o drobne różnice zdań zaciemniajac nam całość zadania
np:
-statki pasażerskie
- transatlantyki
- promy
- przybrzeżne
- rzeczne
- statki towarowe
- promy
- masowce
- kontenerowce
- barki
raczej nie wchodziłbym głebiej w szczegóły ale w opisie poszczególnych statków podał ich konkretne przeznaczenie czy typ.
Jeśli skupimy się na zbyt dużej ilości szczegółów to skończy sie na kłotni o drobne różnice zdań zaciemniajac nam całość zadania
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
skoro chcesz zrobić bazę dla "zwykłego szczura lądowego" to nie wdawaj się żadne drzewka z kasami statków czy okrętówp11c pisze:Chodziło mi o czytelna baze dla laików. zaczyna mnie przerażać stopień rozdrobnienia powstającego drzewka.

stwóż bazę w oparciu o nazwy statków i rok budowy (bo nazwy czasem się powtarzają), np. (po myślniku moje uwagi):
Kościuszko (1915) - statek pasażerski GAL-u
Kościuszko (1918) - drobnicowiec PANC
Kościuszko (1942) - drobnicowiec GAL/PLO/Chipolbrok
to chyba najprostsze rozwiązanie, a w danym folderze na chomiku, dasz opis jednostki.
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
właśnie chodzi o to aby szczura lądowego wciągnąć w coś głębiej a jednocześnie nie przerazić
Umieścic tez inne jednoski, ratownicze, żaglowce, pomocnicze , rybackie itp
Umieścic tez inne jednoski, ratownicze, żaglowce, pomocnicze , rybackie itp
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
Według mnie jest to najbardziej sensowne, ale prócz nazwy i daty TRZEBA DAĆ kilka słów przybliżających: typ funkcjonalny, może armator, przybliżone daty eksploatacji przez Polaków (wystarczy informacja w postaci 2WŚ, PRL, przed 1939, itp.).Chemik pisze:... stwórz bazę w oparciu o nazwy statków i rok budowy (bo nazwy czasem się powtarzają), np. (po myślniku moje uwagi):
Kościuszko (1915) - statek pasażerski GAL-u
Kościuszko (1918) - drobnicowiec PANC
Kościuszko (1942) - drobnicowiec GAL/PLO/Chipolbrok
Początkowo moje zbiory układałem tak, jak zamierza to zrobić p11c, ale bardzo szybko dałem sobie spokój i po roku albo dwóch wszystko zorganizowałem alfabetycznie. Daje to możliwość szybkiego uzupełnienia zbioru (nie muszę się zastanawiać, czy wycinek albo zdjęcie wsadzić np. do kutrów rybackich czy motorówek) i szybkie znalezienie (jw.).
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
Ja też stosuję do zbierania informacji, fotografii, rysunków o danym statku foldery w kluczu alfabetycznym np.
Dorota Gdy 117-Duncan FD92-Pokucie Gdy 98 (1917) [Pomorze-Adam-BSO-Dalmor]
Fryderyk Chopin-Kaszuby-Kapitan K. Maciejewicz (1929) [PLO-Dalmor-Gryf-DBR-PŻM-LM Szczecin]
Hilary Gdy 115-Świ 60-Arka 94 Gdy134-Wła 130 (1947) [Dalmor-Barka-Arka-Szkuner] (MFV-75)
Gdzie można znaleźć jego wszystkie polskie nazwy, rok budowy, polskich (lub z polskim choćby częściowo kapitałem) armatorów użytkujących go i jeżeli to możliwe typ stoczniowy
Dorota Gdy 117-Duncan FD92-Pokucie Gdy 98 (1917) [Pomorze-Adam-BSO-Dalmor]
Fryderyk Chopin-Kaszuby-Kapitan K. Maciejewicz (1929) [PLO-Dalmor-Gryf-DBR-PŻM-LM Szczecin]
Hilary Gdy 115-Świ 60-Arka 94 Gdy134-Wła 130 (1947) [Dalmor-Barka-Arka-Szkuner] (MFV-75)
Gdzie można znaleźć jego wszystkie polskie nazwy, rok budowy, polskich (lub z polskim choćby częściowo kapitałem) armatorów użytkujących go i jeżeli to możliwe typ stoczniowy
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
ale chodzi o źródłosłów tej "klasy", TA "klasa" nie ma związku z podziałem statków na różne rodzaje ("klasy")Chemik pisze: Przecież te przepisy klasyfikujące nie są oderwane od klasy statku, prawda?
Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej
oczywiście, jeśli kolega tak sobie wybrał i tak mu wygodnie, to oczywiście nie mnie mu odradzać, tym bardziej, że nie bardzo jestem w stanie zaproponować alternatywę dobrą...Chemik pisze:dokładnie jak piszesz polsteam-ie.... tyle ze kolega chciał oprzeć sobie zrobić taka bazę danych na chomikuj.pl, a tam takie "drzewko można wychodować"... o takich wyszukiwaniach jak piszesz raczej nie ma mowy...
nie wiem też do końca, czy to ma być inicjatywa bardziej "dla dobra wspólnego" czy prywatna (nie do wglądu / użytkowania "dla wszystkich")...
ale jeśli ma to być coś "publicznego", to niezbyt wygodne - trzeba mieć konto na chomiku, etc....
jako repozytorium plików (np. "fiszek" z opisami jednostek pływających w PDF-ach + załączniki, jak dokumenty, prospekty stoczniowe czy armatorskie, plany statków), to może ma sens...
myślę jednak, że jako baza danych - baza wiedzy o jednostkach pływających (ewentualnie z podczepionymi plikami jako dodatkami), to już się mniej chomikuj.pl nadaje...
może jakiś serwis do tworzenia własnych WIKI ?...
no, ale tam też są MINUSY...
są fajne (i wygodne) serwisy Wiki z darmowymi kontami (to często bywa tak, że jak się chce mieć wiki prywatne - nie udostępnione publicznie, to przy DARMOWYM koncie jest OGRANICZONA np. do 5 czy 10 liczba uczestników takiego założonego darmowo projektu wiki)...
"publiczne" wiki mogą mieć chyba liczbę uczestników (współredagujących) nieograniczoną przy wersji darmowej, ale jest inne istotne ograniczenie, które może przeszkadzać: łączna "waga" plików (a więc i zdjęć) - np. 100 MB, 500 MB, 1 GB w zależności od serwisu...