w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6667
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Peperon »

Chemik pisze:No widzisz i już masz problemy ;)
Ja widzę podział następujący ...

Na razie tyle lista cywilów jeszcze nie ukończona, powrócę do niej wieczorem
Lista fajna, ale sprawia wrażenie chaotycznej.
Jeśli można.
Sugerowałbym wstępny podział na statki pełnomorskie (oceaniczne) i przybrzeżne (+ portowe).
Późniejszy podział poprowadziłbym bardziej ogólnie.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Chemik »

Peperon pisze:
Chemik pisze:No widzisz i już masz problemy ;)
Ja widzę podział następujący ...

Na razie tyle lista cywilów jeszcze nie ukończona, powrócę do niej wieczorem
Lista fajna, ale sprawia wrażenie chaotycznej.
Jeśli można.
Sugerowałbym wstępny podział na statki pełnomorskie (oceaniczne) i przybrzeżne (+ portowe).
Późniejszy podział poprowadziłbym bardziej ogólnie.
Peperonie można zawsze, forum służy m.in. wymianie poglądów :)
Skoro podział w/g akwenów to będziesz dublował niektóry rodzaje statków :clever:
np. do oceanicznych dasz holowniki Jantar i Koral (te pierwsze), które dokonywały oceanicznych holowań, a w przybrzeżnych i portowych ponownie dasz pozostałe holowniki. W proponowanym "drzewku" starałem się tego uniknąć.
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6667
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Peperon »

Nie to żebym się czepiał, ale w Twoim drzewku są lichtugi, a za nimi bazy rybackie.
Moja sugestia podziału wstępnego (czego nie napisałem) tworzy dwa drzewka jednostek. Co pozwoli "wyczyścić" klasyfikację, która i tak będzie lekko zagmatwana. Niektóre rodzaje jednostek są przecież wielozadaniowe i mają różnorodne wyposażenie.
Można je wymieniać w tej lub innej klasie statków, ale granica jest płynna. Dlatego uważam, że tworzenie sztywnych ram klasyfikacyjnych jest niecelowe. Lepiej jest zaznaczyć w danej klasie do czego służy statek (przykładowo: zbiornikowiec do przewozu ropy surowej lub chemikaliowiec).
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Chemik »

Peperon pisze:Nie to żebym się czepiał, ale w Twoim drzewku są lichtugi, a za nimi bazy rybackie.
Czyżby? Przecież to drzewko więc są rozgałęzienia, a jak je pokazać w formie tekstu?
Chemik pisze:->statki żeglugi przybrzeżnej
--> statki pasażerskie (wliczając w to statki pasażerskie żeglugi portowej)
---> wodoloty pasażerskie
---> motorówki pasażerskie
--> statki rekreacyjne
--> statki pasażersko-towarowe
--> statki towarowe
--> lichtugi morskie
-> statki rybackie
--> statki-bazy rybackie
---> transportowce-bazy rybackie
--> trawlery
Zwróć uwagę, iż przed klasami statków są strzałki i posiadają różną ilość "myślników". Owe myślniki symbolizują strzałkę w drzewku. Skoro przed lichtugami morskimi (to te z Towarzystwa "Wisła-Bałtyk") są dwa "myślniki" to gdzieś powyżej powinna być klasa z jedną strzałką.
Czyli mamy skracając nieco wykazik:
->statki żeglugi przybrzeżnej
...
--> lichtugi morskie
a zaraz po lichtugach jest:
-> statki rybackie
--> statki-bazy rybackie
---> transportowce-bazy rybackie
czyli bazy rybackie wywodzą się ze statków rybackich (a więc jest to już zupełnie inna gałąź tego drzewka, które zwie się "statki cywilne") a z baz rybackich wywodzą się transportowce-bazy rybackie.
Peperon pisze:Moja sugestia podziału wstępnego (czego nie napisałem) tworzy dwa drzewka jednostek. Co pozwoli "wyczyścić" klasyfikację, która i tak będzie lekko zagmatwana. Niektóre rodzaje jednostek są przecież wielozadaniowe i mają różnorodne wyposażenie.
Można je wymieniać w tej lub innej klasie statków, ale granica jest płynna. Dlatego uważam, że tworzenie sztywnych ram klasyfikacyjnych jest niecelowe. Lepiej jest zaznaczyć w danej klasie do czego służy statek (przykładowo: zbiornikowiec do przewozu ropy surowej lub chemikaliowiec).
Może w takim razie przedstawisz jak to wygląda w praktyce? :clever:
Peperon pisze:Co pozwoli "wyczyścić" klasyfikację, która i tak będzie lekko zagmatwana. Niektóre rodzaje jednostek są przecież wielozadaniowe i mają różnorodne wyposażenie.
Można je wymieniać w tej lub innej klasie statków, ale granica jest płynna. Dlatego uważam, że tworzenie sztywnych ram klasyfikacyjnych jest niecelowe.
Ciekawy pogląd, w takim razie poco towarzystwa klasyfikujące? Bądźmy uniwersalni :clever:
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: polsteam »

Chemik pisze: Ciekawy pogląd, w takim razie poco towarzystwa klasyfikujące? Bądźmy uniwersalni :clever:
nie klasyfikujące, tylko klasyfikacyjne

a "klasa" od towarzystw klasyfikacyjnych nie ma związku z klasyfikacją jako podziałem statków na kategorie (klasy, rodzaje, typy), tylko wiąże się nadawaniem klasy, czyli (potwierdzonej formalnie certyfikatem) oceny przydatności / zdolności statku do żeglugi (chodzi głównie o bezpieczeństwo)...

a że przepisy klasyfikacyjne istnieją w różnych "zestawach" dla różnych typów statków, i że w notacji klasy znajduje odzwierciedlenie to, jako "co" (jaki rodzaj statku) towarzystwo określa daną jednostkę (i co za tym idzie - stosuje wobec niej ten, a nie inny zestaw przepisów), to już zupełnie inna sprawa...
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Chemik »

polsteam pisze:
Chemik pisze: Ciekawy pogląd, w takim razie poco towarzystwa klasyfikujące? Bądźmy uniwersalni :clever:
nie klasyfikujące, tylko klasyfikacyjne
ech, domyślnie w sensie klasyfikujące statki
polsteam pisze:a "klasa" od towarzystw klasyfikacyjnych nie ma związku z klasyfikacją jako podziałem statków na kategorie (klasy, rodzaje, typy), tylko wiąże się nadawaniem klasy, czyli (potwierdzonej formalnie certyfikatem) oceny przydatności / zdolności statku do żeglugi (chodzi głównie o bezpieczeństwo)...

a że przepisy klasyfikacyjne istnieją w różnych "zestawach" dla różnych typów statków, i że w notacji klasy znajduje odzwierciedlenie to, jako "co" (jaki rodzaj statku) towarzystwo określa daną jednostkę (i co za tym idzie - stosuje wobec niej ten, a nie inny zestaw przepisów), to już zupełnie inna sprawa...
Przecież te przepisy klasyfikujące nie są oderwane od klasy statku, prawda?
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: polsteam »

oczywiście należy mieć klasyfikację (podział) statków jakoś "ułożoną w głowie", bo i tak trzeba będzie każdą jednostkę przyporządkować do jednej (lub kilku jednocześnie) kategorii

to nie jest post "przeciwko" kategoryzacji (podziałowi na "typy") w ogóle, ale zwrócenie uwagi na to, że budowanie (obecnie planowanie) websajtu z danymi o jednostkach pływających z zaczynaniem od kategoryzacji, wpuszcza nas w pewne koleiny...

chodzi mi o to, by nie przywiązywać zbytnio się do myślenia o websajcie jako o zestawie stron dotyczących poszczególnych statków ułożonych w hierarchiczną strukturę (drzewo kategorii), bo to ogranicza, powoduje "konflikty" (nomenklaturowe, merytoryczne, etc.)

lepiej zapomnieć o hierarchicznej bazie danych, a iść w stronę relacyjnej bazy danych...

tym bardziej, że współczesne websajty można "łatwo" (oczywiście nie łatwo dla mnie - nie jestem informatykiem, ani zaawansowanym webmasterem) opierać na bazach danych...
ze wszystkimi tego konsekwencjami...

jeżeli zbuduje się websajt z rekordami w strukturze kierarchicznej ("drzewo"), to skazujemy się na SZTYWNĄ strukturę i ograniczamy możliwości wyszukiwania według różnych kryteriów...

jeden statek czy jedna jednostka pływająca może być jednocześnie sklasyfikowana w KILKU (albo nawet w kilkudziesięciu) kategoriach, grupach
- do tego (żeby "opanować" materię) trzeba bazy relacyjnej...


pewnie to będzie lista niepełna, ale w takim websajcie ze spisem polskich statków i okrętów powinno być CONAJMNIEJ możliwość wyszukiwania według następujących kryteriów:
(chodzi mi o to, że wyszukiwanie po typie, to kropla w morzu potrzeb wyszukiwania według innych kryteriów... a hierarchiczna baza danych w tym przeszkadza)

- po wymiarach głównych (tak, tak... "znajdź wszystkie statki o szerokości od 32,00 m do 32,40" i już mamy listę panamaksów w historii polskiej floty...)
- po GT i dwt
- po pojemności ładowni (płyn, bele, ziarno)
- po kilku różnych parametrach "typu" ładowność (liczba samochodów na promie, liczba pasażerów, długość linii ładunkowej ro-ro oddzielnie dla samochodów, oddzielnie długość torów, liczba kontenerów w TEU)
- po armatorze (najogólniejsze pojęcie o przynależności statku - często będzie stosowane tam, gdzie nie są znane te przynależności "szczegółowe" i "inne")
- po armatorze zarejestrowanym (registered owner)
- po operatorze
- po armatorze zarządzającym
- po czarterującym (uważam, że w takiej bazie danych powinny się także znaleźć statki długookresowo czarterowane przez polskich armatorów od zagranicznych, czyli w tym przypadku czarterującym byłby któryś z polskich armatorów, a armatorem właściwym - jakiś zagraniczny)
- po typie / rodzaju / klasie statku lub okrętu
- po stoczniowym symbolu budowy
- po symbolu projektu (to często nie jest tożsame ze stoczniowym symbolem budowy)
- po okresie eksploatacji (daty graniczne, obecność w zadanym punkcie czasu) - np. "wylistuj wszystkie statki, które były w polskiej flocie w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 1965 roku"
i PO WIELU JESZCZE INNYCH ....
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Chemik »

dokładnie jak piszesz polsteam-ie.... tyle ze kolega chciał oprzeć sobie zrobić taka bazę danych na chomikuj.pl, a tam takie "drzewko można wychodować"... o takich wyszukiwaniach jak piszesz raczej nie ma mowy...
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: p11c »

Chodziło mi o czytelna baze dla laików. zaczyna mnie przerażać stopień rozdrobnienia powstającego drzewka.
np:
-statki pasażerskie
- transatlantyki
- promy
- przybrzeżne
- rzeczne
- statki towarowe
- promy
- masowce
- kontenerowce
- barki

raczej nie wchodziłbym głebiej w szczegóły ale w opisie poszczególnych statków podał ich konkretne przeznaczenie czy typ.
Jeśli skupimy się na zbyt dużej ilości szczegółów to skończy sie na kłotni o drobne różnice zdań zaciemniajac nam całość zadania
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Chemik »

p11c pisze:Chodziło mi o czytelna baze dla laików. zaczyna mnie przerażać stopień rozdrobnienia powstającego drzewka.
skoro chcesz zrobić bazę dla "zwykłego szczura lądowego" to nie wdawaj się żadne drzewka z kasami statków czy okrętów :-D bo dla "zwykłego zjadacza chleba" statek = okręt czyli klasyfikacja nie ma znaczenia.
stwóż bazę w oparciu o nazwy statków i rok budowy (bo nazwy czasem się powtarzają), np. (po myślniku moje uwagi):
Kościuszko (1915) - statek pasażerski GAL-u
Kościuszko (1918) - drobnicowiec PANC
Kościuszko (1942) - drobnicowiec GAL/PLO/Chipolbrok
to chyba najprostsze rozwiązanie, a w danym folderze na chomiku, dasz opis jednostki.
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: p11c »

właśnie chodzi o to aby szczura lądowego wciągnąć w coś głębiej a jednocześnie nie przerazić
Umieścic tez inne jednoski, ratownicze, żaglowce, pomocnicze , rybackie itp
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Marek T »

Chemik pisze:... stwórz bazę w oparciu o nazwy statków i rok budowy (bo nazwy czasem się powtarzają), np. (po myślniku moje uwagi):
Kościuszko (1915) - statek pasażerski GAL-u
Kościuszko (1918) - drobnicowiec PANC
Kościuszko (1942) - drobnicowiec GAL/PLO/Chipolbrok
Według mnie jest to najbardziej sensowne, ale prócz nazwy i daty TRZEBA DAĆ kilka słów przybliżających: typ funkcjonalny, może armator, przybliżone daty eksploatacji przez Polaków (wystarczy informacja w postaci 2WŚ, PRL, przed 1939, itp.).

Początkowo moje zbiory układałem tak, jak zamierza to zrobić p11c, ale bardzo szybko dałem sobie spokój i po roku albo dwóch wszystko zorganizowałem alfabetycznie. Daje to możliwość szybkiego uzupełnienia zbioru (nie muszę się zastanawiać, czy wycinek albo zdjęcie wsadzić np. do kutrów rybackich czy motorówek) i szybkie znalezienie (jw.).
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Chemik »

Ja też stosuję do zbierania informacji, fotografii, rysunków o danym statku foldery w kluczu alfabetycznym np.
Dorota Gdy 117-Duncan FD92-Pokucie Gdy 98 (1917) [Pomorze-Adam-BSO-Dalmor]
Fryderyk Chopin-Kaszuby-Kapitan K. Maciejewicz (1929) [PLO-Dalmor-Gryf-DBR-PŻM-LM Szczecin]
Hilary Gdy 115-Świ 60-Arka 94 Gdy134-Wła 130 (1947) [Dalmor-Barka-Arka-Szkuner] (MFV-75)
Gdzie można znaleźć jego wszystkie polskie nazwy, rok budowy, polskich (lub z polskim choćby częściowo kapitałem) armatorów użytkujących go i jeżeli to możliwe typ stoczniowy
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: polsteam »

Chemik pisze: Przecież te przepisy klasyfikujące nie są oderwane od klasy statku, prawda?
ale chodzi o źródłosłów tej "klasy", TA "klasa" nie ma związku z podziałem statków na różne rodzaje ("klasy")
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: polsteam »

Chemik pisze:dokładnie jak piszesz polsteam-ie.... tyle ze kolega chciał oprzeć sobie zrobić taka bazę danych na chomikuj.pl, a tam takie "drzewko można wychodować"... o takich wyszukiwaniach jak piszesz raczej nie ma mowy...
oczywiście, jeśli kolega tak sobie wybrał i tak mu wygodnie, to oczywiście nie mnie mu odradzać, tym bardziej, że nie bardzo jestem w stanie zaproponować alternatywę dobrą...

nie wiem też do końca, czy to ma być inicjatywa bardziej "dla dobra wspólnego" czy prywatna (nie do wglądu / użytkowania "dla wszystkich")...

ale jeśli ma to być coś "publicznego", to niezbyt wygodne - trzeba mieć konto na chomiku, etc....

jako repozytorium plików (np. "fiszek" z opisami jednostek pływających w PDF-ach + załączniki, jak dokumenty, prospekty stoczniowe czy armatorskie, plany statków), to może ma sens...

myślę jednak, że jako baza danych - baza wiedzy o jednostkach pływających (ewentualnie z podczepionymi plikami jako dodatkami), to już się mniej chomikuj.pl nadaje...

może jakiś serwis do tworzenia własnych WIKI ?...
no, ale tam też są MINUSY...

są fajne (i wygodne) serwisy Wiki z darmowymi kontami (to często bywa tak, że jak się chce mieć wiki prywatne - nie udostępnione publicznie, to przy DARMOWYM koncie jest OGRANICZONA np. do 5 czy 10 liczba uczestników takiego założonego darmowo projektu wiki)...
"publiczne" wiki mogą mieć chyba liczbę uczestników (współredagujących) nieograniczoną przy wersji darmowej, ale jest inne istotne ograniczenie, które może przeszkadzać: łączna "waga" plików (a więc i zdjęć) - np. 100 MB, 500 MB, 1 GB w zależności od serwisu...
ODPOWIEDZ