Pinsk-armatorzy,stocznie...

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

a-v-m pisze:T-4 ex JUDIF ex PEREC SMOLENSKIJ ex SMELYJ ex OPYT (1892) oczxwiscie zbud O'Brien de Lacy.
Ale co oznacza JUDIF?
JB
a-v-m

Post autor: a-v-m »

Sorry juzu puzno i butlcznke czerwonego mam we krwi:
T-4 ex JUDIF ex PEREC SMOLENSKIJ ex PROGRESS (1892)

H-1 ex CHAMPION
H-2 ex USERDNYJ
H-3 ex LEON
H-4 ex WOLGA
H-5 ex POKORNYJ
H-6 ex PRYTKIJ
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

"H 7" ex Krasnaja Zwiezda,
"H 8" ex Fulton,
"H 9" ex Mołnia,
"H 10" ex Polza.

JB
a-v-m

Post autor: a-v-m »

H-7 ex KRASSNAJA ZVEZDA ex ROSSIJA
H-8 ex FULTON
H-9 ex MOLNJA
H-10 ex POLZA ex SION

D-1 (GENERAL SZCZEPTYCKI) ex ZWIAGEL
D-2 ( PULKOWNIK SIKORSKI ) ex PIEREWAL

K-1 BUG ex BUD ex DROGICZIN (1877) 30t
K-2 WARTA (1878) ex BREST
K-3ex STRUMIEN (1893)
K-4 ex INSPEKCYJNYJ (1880) ex PEREKAT
K-5 ex No.206 ex N4 (Czetwiertyj) 16t

S-1 PUSZCZA (1891) ex WJUN
a-v-m

Post autor: a-v-m »

Wlascicielem statku PEREC SMOLENSKIJ zostal okolo 1909-10
S.I.Kamber, Wilno i nazwal swoj holownik YUDIF (JUDIF).

Mi sie wydaje ze 90 % pochodzenia tych statkow mozna odtworzyc :-)
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

JUDIF- może Judyta?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Statki Flotylli Pińskiej 1919-1920

Lp. - Nazwa - byłe nazwy - budowa - data wciel. - wyp. [t] - dł. [m]
1 K 1 Bug Drohiczyn ?/77 7.VI.1919 30,0 22,0
2 K 2 Warta Briest, Brześć Piń/99 7.VI.1919 60,0 21,9
3 K3 Strumień, Struja? Piń/93 27.X.1919 25,0 17,1
4 P 1 (Pancerny 1) Trachomirow/Goriaszczij ?/12 29.III.1920 254,0 36,0
5 P 2 Burżyn/Gromkij ?/16 18.III.1920 114,0 36,6
6 D 1 Generał Szeptycki Zwiagiel/Gołownoj, Desna # 18.IV.1920 236,0 45,0
7 D 2 Pułkownik Sikorski Pieriewał # 18.III.1920 54,0 30,5
8 S 1 Puszcza Wietka Piń/13 23.III.1920 45,0 30,0
9 K4 Inspekcyjny Pieriekat ?/80 7.IV.1920 # 20,0
10 K 5 T 4, Czietwiortyj # 1.V.1920 16,0 14,8
11 - Goryń # - # #
12 T 1 Ataman # 15.III.1920 # 55,2
13 T 2 Woron Piń/04 20.III.1920 # 22,9
14 T 2 (II) Tatiana # 1.VI.1920 118,5 40,0
15 T 3 (II) Zwiezda Piń/00 1.VI.1920 # 35,0
16 T 4 (II) Judif, Progress Piń/92 - # 30,0
17 T 5 Sokół # 4.V.1920 D/85 26,0
18 T 6 Siekunda Piń/96 1.V.1920 # 24,5
19 T 7 Leonida # - # 23,5
20 T 8 Otważnyj # - # 20,0
21 T 9 Pińczuk # - # 12,0
22 T 10 Mieczta # - # 21,4
23 T 11 Orioł /08 - # 22,0
24 T 12 Remieslennik Piń/97 - # 25,0
25 T 13 Wjun Piń/91 - # 25,0
26 - Kokietka # - # 25,0
27 H 1 Czempion # 23.III.1920 D/83 59,8
28 H 2, p. Pancerny 2 Usierdnyj # 4.IV.1920 # 45,7
29 H 3 Leon, Graf Todleben Ros/86 1.V.1920 140,0 46,7
30 H 4 Wołga Ros/12 1920 # 43,0
31 H 5 Pokornyj # 4.V.1920 140,0 45,0
32 H 6 Prytkij Ros/17 10.V.1920 163,0 47,5
33 H 7 Krasnaja Zwiezda, Rossija # 1920 # #
34 H 8 Fulton D/99 1920 # #
35 H 9 Mołnia D/94 1920 # #
36 H 10 Sion, Polza D/90 1920 # #
37 - Marusia D/80 10.V.1920 # #
38 - Parubok # 10.V.1920 # #
39 - Anna # 10.V.1920 # #
40 - Czajka # 15.V.1920 # #
41 - Emilja # 20.V.1920 # #
42 - Montefiar # - # #
43 - Kobzar # - # #
44 - Rycar # - # #
45 - Bojarin # - # #
46 - Raswiet # - # #
47 - Łomonosow # - # #
48 - Błagoditiel # - # #
49 - Najezdnik Piń/94 - # 17,1
50 - Lew # - # #
51 - Lina # - # #
52 - Biedowyj # - # #
53 - Pionier # - # #
54 - Striełok # - # #
55 - Ozier # - # #
56 - ? # - # #
57 - ? # - # #
pogłębiarki
58 Nr 1 Eskawator # 20.III.1920 # #
59 - Pripieckaja # - # #
60 - Pripieckaja 2 # - # #
61 - Pripieckaja 3 # - # #
62 - Pripieckaja 4 # - # #
63 - Oginskaja # - # #
64 - Bieriezinskaja # - # #

Oprócz „Warty” i „Buga”, statków Flotylli Wiślanej przerzuconych do Pińska, pozostałe statki i pogłębiarki zostały zdobyte przez WP w: Dawidgródku (1 statek; 12.07.19), Petrykowie (1; 17.08.19), Mozyrzu (7; 5.03.20), Barbarowie (3; 5.03.20), Jurewiczach (3; 5.03.20), Narowli (10; 6.03.20), Czarnobylu (12; 27.04.20), Kijowie (17, z tego 4 w Tripolje; 7.05.20), Rzeczycy (4; 9.05.20), Puchówce (1; 27.05.20) i Kijowie (3; 9.06.20). Spośród 55 zdobytych statków uruchomiono i wcielono do Flotylli Pińskiej 31, a spośród 7 pogłębiarek (drag) tylko jedną.
Do moich danych dołączyłem kilka informacji od AvM.
JB
PS. - oznacza brak nowej polskiej nazwy lub niewcielenie, # brak danych.
Ostatnio zmieniony 2004-11-07, 18:27 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
a-v-m

Post autor: a-v-m »

Jes tu duzo bledow i brakow , np.:
T1 - Waldek podal wyzej dane
T5 ex SOKOL (1885) F.Schichau. Elbing
H1 ex CHAMPION ex EKATERINOSLAV ex HAMBURG ex PELICO (1883) Sachsen , Dresden
H 9 ex MOLONIJA ex ADMIRAL NAPENIN ex MOLONJA (1900) Klawitter, Danzig
H10 ex POLZA ex SION ex KONSTANTIN (1890) Magnus, Königsberg

a nie np.
H 10 ex SION ex POLZA

itd.

Streblicki podaje jeszcze szereg innych parowcow zdobytych przez Polakow , i nastepünie zostawionych.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

a-v-m pisze:Jes tu duzo bledow i brakow , np.:
H10 ex POLZA ex SION ex KONSTANTIN (1890) Magnus, Königsberg
a nie np.
H 10 ex SION ex POLZA
Za uzupełnienia dziękuję (zaraz je naniosę), błędów nie widzę. Dla układ byłych nazw przyjąłem inny zwrot chronologi niż Pan i starałem się dla zwięzłości nie podawać więcej niż dwóch ex. Może błędem było, że nie opisałem dokładniej tabelki.
T1 - Waldek podal wyzej dane
Nie są one sprzeczne z moimi.
Streblicki podaje jeszcze szereg innych parowcow zdobytych przez Polakow , i nastepünie zostawionych.
Konkretnie jakich?

Starałem się podać najważniejsze informacje o statkach Flotylli Pińskiej, tak aby powstał ogólny obraz i żeby niespecjaliści nie pogubili się w szczegółach.
JB
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Tak, Judith -Judif-Judyta, podobnie zreszta jak Thomas-Foma-Tomasz
Czasem lubie ich , ale po Gamlet,Gitler czy Judif rece opadaja
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Mam ukrainski dokument dotyczacy zmian nazw z rosyjskich na ukrainskie w 1918 w Kijowie.
1) ZWJATEL ex DESNA
Bereznoj: 45.0x7.0x0.7 250KM - püotwierdza tez ex DESNA
2)TRACHTOMIROW ex PSEL
3)BURZIN ex PROWORNYJ
byl: PROWORNYJ (1887) F.Schichau 30/130KM 34,6x9,00/4,60m
Polskie zrodla : 36,0x10,5x ? m 150KM
Bereznoj(maly): 35,6x?/5.5x0,9m 185KM
Bereznoj(duzy) : 35,6x?/5.4x0,5m 85KM
raczej inne statki.

itd
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

JB pisze: Za uzupełnienia dziękuję (zaraz je naniosę), błędów nie widzę. Dla układ byłych nazw przyjąłem inny zwrot chronologi niż Pan i starałem się dla zwięzłości nie podawać więcej niż dwóch ex. Może błędem było, że nie opisałem dokładniej tabelki.
JB !
Mialo byc odwrotnie = jest duzo brakow i troche bledow.
Np. SION
PINCZUK jest tez statkiem O'Brien de Lacy (PINCHUK) i chyba kilka innych (musze przejzec)
JB pisze: Nie są one sprzeczne z moimi.
Ale T1 nie byl pzrez Cioebie uzupelniony.
JB pisze:
acm pisze: Streblicki podaje jeszcze szereg innych parowcow zdobytych przez Polakow , i nastepünie zostawionych.
Konkretnie jakich?
JB
Na razie znalazlem:
poglebiarka Pripjatskaja - 5
parowiec GORYN
kutry No.1-3 i inne
37 nieznanych kutrow (?)
Ponadtop wedlug niego:
ANNA, CZAJKA, PARUBOK to tez kutry

Podaje ponadto
VJUN zbud 1891
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Montefiar (ros MONTEFIORE) zbud Fechter, Königsberg (1891)
Kobzar zbud 1880 F.Schichau
Rycar zbud 1888 zaklad Malcewa, Bezica
Parobok (1880) Motala, Szwecja
Lew (1896) Union, Königsberg
Bojarin (1880) Magnus, Königsberg
Raswiet (1887) ex Nowa Praga F.Schichau No. 352
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

AvM pisze:Montefiar (ros MONTEFIORE) zbud Fechter, Königsberg (1891)
Kobzar zbud 1880 F.Schichau
Rycar zbud 1888 zaklad Malcewa, Bezica
Parobok (1880) Motala, Szwecja
Lew (1896) Union, Königsberg
Bojarin (1880) Magnus, Königsberg
Raswiet (1887) ex Nowa Praga F.Schichau No. 352
Dziękuję za cenne uzupełnienia.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

AvM pisze: Na razie znalazlem:
poglebiarka Pripjatskaja - 5
parowiec GORYN
kutry No.1-3 i inne
37 nieznanych kutrow (?)
Ponadtop wedlug niego:
ANNA, CZAJKA, PARUBOK to tez kutry
Według Bartlewicza zdobyto 7 pogłębiarek (drag), jedną w Narowli, a sześć w Czarnobylu i wśród nie jest wymieniana „Pripieckaja 5”.

Goryń (pol. Horyń) figuruje na liście pod numerem 11.

Według polskich źródeł ANNA raz jest kutrem raz statkiem, ale była w oddziale patrolującym Dniepr razem z EMILJĄ, MARUSIĄ, CZAJKĄ i PARUBOKIEM, stąd znalazła się na liście. A jak zdefiniować kuter, który nie jest statkiem (napęd, długość, wyporność)?

Kutry No. 1-3 to motorówki zdobyte w Czarnobylu, czyli trzeba przejść do tego typu jednostek.

Nieznane kutry to motorówki zdobyte w Narowli (10, z tego 3 zostały uruchomione, być może nosiły oznaczenia M 16 – M 18), Czarnobylu (3 zdobyte (2 bez silników), patrz wyżej, jedna uruchomiona, niewykluczone, że to cytowana w źródłach M 19), Kijowie (26 bez silników, być może 2 uruchomione, patrz niżej) i Rzeczycy (1, która nie została uruchomiona). W sumie zdobyto 40 motorówek, liczba ta zgadza się z podaną przez K.Strelbickiego (3+37).

Jeśli chodzi o nazwy motorówek Flotylli Pińskiej w latach 1919-1920 to początkowo oznaczano je liczbami, pisanymi cyframi rzymskimi. Po uporządkowaniu nazewnictwa przez DSM nosiły oznaczenia M I, M II oraz M VI – M XV (motorówki z liczbami 3, 4 i 5 na kadłubie służyły w Flotylli Wiślanej) . Stąd wydaje się, że zdobyczne jednostki miały numery zaczynające się od „16”, czyli niewykluczone, że przydzielono im nazwy M 16 – M 55. W marcu 1920 roku, motorówki będące „na chodzie” przemianowano. I tak MP 1 to ex M XV, a MB 1 – 3 to byłe M I, M II i M VI (wszystkie później utracono). Ponadto 2 motorówki zdobyte w Narowli otrzymały oznaczenia W I (W 1) i W II (W 2) (P = pancerna, B = bojowa, W = wywiadowcza, zwiadowcza). W lipcu pozostały już tylko 3 uzbrojone motorówki (i siedem w oddziale transportowym): M 7 (ex M VII ?, choć w aktach pojawia się nazwa „Prell” lub „Grell”, warto poszukać niemieckich korzeni tej jednostki), M 47 i M 51 (Bartlewicz podaje M 15, ale jest to ewidentna omyłka drukarska, bo w aktach figuruje M 51). Te dwie ostatnie Dyskant łączy z W I i W II, ale skąd miałyby takie wysokie numery. Według mnie to zdobyczne motorówki z Kijowa, którym przydzielono takie numery (patrz wyżej) i zdołano uruchomić.
Spośród tych motorówek M 7 i M 51 przerzucono koleją (przed upadkiem Pińska, 24 lub 25 lipca 1920 roku) do Modlina (prawdopodobnie wcześniej, w grudniu 1919 roku, taką drogą na Wisłę trafiły M VIII i M XII). W 1921 roku podniesiono i przekazano DSM 7 motorówek (M XIII (?) i 6 kadłubów: M X, M XIV, M 19, M 47 i dwa bez numerów).

Wśród zdobycznych jednostek były jeszcze inne jednostki.
Z załączników 15, 16 i 20 do książce Jana Bartlewicza: w 1920 roku zdobyto na Polesiu 93 barki, 21 przystani i brandwacht oraz warsztat pływający (w Mozyrzu - 11 berlinek i gonczaków, przystań sanitarną oraz 7 przystani i brandwacht, w Narowli - 50 berlinek, stację ratowniczą oraz 11 przystani i brandwacht, w Czarnobylu - warsztat pływający, w Kijowie - 10 berlinek i przystań , w Rzeczycy - 22 barki).
Z książki W.J.Dyskanta: w Koszarówce 25 kwietnia 1920 roku 14 kryp desantowych.
JB
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Czy ktos (JB, MT , WD ???) przegladal dokumenty archiwalne ,kopie Bartlewicza mam. Bylo toche tez w Przegladzie
Morskim (przedwojennym) i innych gazetach. Mam tylko notatki. Gdyby ktos mial dostepü do oryginalow bylbym wdzieczny.

Te statki wymagaja jeszcze duzo pracy.

Wg SUDOSTROIENIA 5/90 wydane byly rejestry statkow rzecznych:
w 1922-24. Mozliw ze by cos sie tam znalazlo. Na razie nie wiem czy po 1910 byl w Rosji wydany jakis rejerstr statkow rzecznych.

Kuter bym zdefiniowal jako otwarty lub czesciowo otwarty, ale to nie jest zadna zasada.

Wydaje sie ze Niemcy, tak jak Polacy nie znalezli w Pinsku zadnych "porzadnych" statkow. Rosjanom udalo sie wszystkie wycofac.

AvM
ODPOWIEDZ