Kolowe parowce z zaglowcow i odwrotnie
Kolowe parowce z zaglowcow i odwrotnie
Lista Maudslaya podaje do Wee Pet moc indykowana 25 ihp
Potwierdza tez ze byl to kolowy holownik
Potwierdza tez ze byl to kolowy holownik
Kolowe parowce z zaglowcow i odwrotnie
Flota indyjska (kompanii wschodnio indyjskej) na redzie Bombayu
fregaty i slupy: PUNJAUB,ASSAYE,FEROZE,AJDAHA,SEMIRAMIS, VICTORIA i HUGH LINDSAY
tender parowy NAPIER, jacht parowy GOOLANAR.
slupy zaglowe ELPHISTONE i CLIVE, brygi EUPHRATES i TIGRIS
parowce P&O: CHUSAN, SIGNAPORE i POTTINGER orez 3 parowce Bombay Steam Navigation Company
Illustrated London News - Saturday 03 January 1857
fregaty i slupy: PUNJAUB,ASSAYE,FEROZE,AJDAHA,SEMIRAMIS, VICTORIA i HUGH LINDSAY
tender parowy NAPIER, jacht parowy GOOLANAR.
slupy zaglowe ELPHISTONE i CLIVE, brygi EUPHRATES i TIGRIS
parowce P&O: CHUSAN, SIGNAPORE i POTTINGER orez 3 parowce Bombay Steam Navigation Company
Illustrated London News - Saturday 03 January 1857
- Załączniki
-
- 1334359.jpg (191.38 KiB) Przejrzano 262 razy
-
- ILN 1857.png (562.8 KiB) Przejrzano 227 razy
Ostatnio zmieniony 2025-06-29, 20:27 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Kolowe parowce z zaglowcow i odwrotnie
ASSYYE i PUNJAUB byly fregatami parowymi.Zbudowane w Arsenale w Bpombaju uz dzewa tikowego, wg planow Oliver Langa.
1800 bm tony. Maszyny firmy James Watt & Co po 700 koni nominalnych.
W 1861 wyslane do Londynu w celu przebudowy na parowce srubowe.
Flota bombajska zostala w 1863 rozwiazana, Royal Navy odmowilo przejecia okretow.
Okrety sprzedano John Willis z Londynu. Maszyny zdemontowano.
ASSAYE wyladowal na skalach 31 stycznia 1863 i zpstal przez sztorm rozbity na kawalki.
PUNJAUB nazwano TWEED (uzywano tez THE TWEED)
1800 bm tony. Maszyny firmy James Watt & Co po 700 koni nominalnych.
W 1861 wyslane do Londynu w celu przebudowy na parowce srubowe.
Flota bombajska zostala w 1863 rozwiazana, Royal Navy odmowilo przejecia okretow.
Okrety sprzedano John Willis z Londynu. Maszyny zdemontowano.
ASSAYE wyladowal na skalach 31 stycznia 1863 i zpstal przez sztorm rozbity na kawalki.
PUNJAUB nazwano TWEED (uzywano tez THE TWEED)
- Załączniki
-
- Clipper_Ships_Tweed.jpg (105.77 KiB) Przejrzano 250 razy
-
- Tweed -small.jpg (52.66 KiB) Przejrzano 250 razy
-
- Tweed.jpeg (58.92 KiB) Przejrzano 250 razy
-
- Tweed-22.jpg (89.27 KiB) Przejrzano 250 razy
Ostatnio zmieniony 2025-06-30, 20:24 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
Kolowe parowce z zaglowcow i odwrotnie
Jesli kogos interesuja lasy klipera THE TWEED polecam ksiazke
Bassil Lubbock "Blackwall Frigates"
Z tej ksiazki przekroj poprzeczny,
pochadzacy oryginalnei z archiwun LLoyda Londynskiego
https://hec.lrfoundation.org.uk/archive ... 721-0016-p
Bassil Lubbock "Blackwall Frigates"
Z tej ksiazki przekroj poprzeczny,
pochadzacy oryginalnei z archiwun LLoyda Londynskiego
https://hec.lrfoundation.org.uk/archive ... 721-0016-p
- Załączniki
-
- Tweed CS.jpg (380.37 KiB) Przejrzano 239 razy
-
- Tweed BL.jpg (154.11 KiB) Przejrzano 235 razy
Kolowe parowce z zaglowcow i odwrotnie
Konwersja tych parowcow, byla umawiana na FOW,
ale bez obrazkow.
viewtopic.php?p=49401&hilit=Assaye#p49401
Andrew Lambert gdzis pisal, za te fregaty maialy bardzo kiepskie maszyny.
Tak przy okazji.
ale bez obrazkow.
viewtopic.php?p=49401&hilit=Assaye#p49401
Andrew Lambert gdzis pisal, za te fregaty maialy bardzo kiepskie maszyny.
Tak przy okazji.
Kolowe parowce z zaglowcow i odwrotnie
Niestety analizujac to co zebralem i poprzednie posty losy statkow, zwlaszcza ASSAYE nie sa zbyt dokladnie badane.
Byly tp co prawda okrety wojenne,ale w rekach prywatnych. Moze jest jakas dokumentacja w India Office w Londynie.
Ciekawe, ASSAYE byl zarejestrowyny w Londynie #9 9 styczna 1863 rpku jako parowiec o tonazu 777 ton.
Statek mial ten numer rejestracji, az do zatonoiecia w 1865 roku.
TWEED byl zarejestrowany dopiero 9 wrzesnia 1863 roku, tez w Londynie jako #335, ale jako zahlowiec o tonazu 1744 ton.
London and China Express - Monday 11 May 1863
- Załączniki
-
- London and China Express - Monday 11 May 1863.png (116.51 KiB) Przejrzano 152 razy
-
- Posty: 4480
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Kolowe parowce z zaglowcow i odwrotnie
Dane okrętów „Assaye” i „Punjaub” są faktycznie dość skąpe, zwłaszcza w zakresie silników, ale o ich losach (także po zakupieniu przez Johna Willisa) sporo wiemy. W leciwej, ale wciąż przydatnej „History of the Indian Navy 1613-1863” Lowa, w tomie 2, rozdziale 6, mamy historię budowy i uroczystego wodowania, dowódców, przetrwania cyklonu z 1.11.1854 itd. W następnym rozdziale jest bardzo szczegółowy opis ich udziału w wojnie perskiej 1856-1857. Natomiast Basil Lubbock, który wręcz pasjonował się tymi jednostkami (zwłaszcza oczywiście „Punjaub”/”The Tweed”), pisał o nich w wielu swoich książkach (nie tylko „The Blackwall Frigates”). W dość monumentalnej, wielotomowej pracy „Sail”, z ilustracjami J. Spurlinga, w tomie I, przedstawił ich losy od położenia stępki, poprzez zdawkowy udział w wojnie krymskiej, pobieżnie - zaangażowanie w wojnie perskiej, znacznie bardziej szczegółowo rolę w tłumieniu buntu sepojów/powstania narodowego w Indiach (jak komu wygodniej) w 1857, a potem także w położeniu kabla telegraficznego w Zatoce Perskiej, o którym tu mowa w notce prasowej. Oczywiście późniejsze losy „Tweed” to już historia klipra.
Kolowe parowce z zaglowcow i odwrotnie
Tu sie nie zgodzeKrzysztof Gerlach pisze: ↑ Dane okrętów „Assaye” i „Punjaub” są faktycznie dość skąpe, zwłaszcza w zakresie silników
dane sa , niestety na razoie nie znalazlem wynikow prob.
Mam tylko raport przedrukowany z Timesa
Podaje tez dane z Bombay Gazette
- Załączniki
-
- IND_Watt_engines.jpg (136.17 KiB) Przejrzano 123 razy
-
- Bombay Gazette - Saturday 18 March 1854 Assaye.png (289.95 KiB) Przejrzano 118 razy
-
- Bombay Gazette - Wednesday 22 November 1854 Pumnjab-0.png (70.94 KiB) Przejrzano 118 razy
Kolowe parowce z zaglowcow i odwrotnie
Niestety mna razie nie wiem, kiedy dokladnie sprzedany te okrety i za ile.Krzysztof Gerlach pisze: ↑ Dane okrętów „Assaye” i „Punjaub” są faktycznie dość skąpe, zwłaszcza w zakresie silników, ale o ich losach (także po zakupieniu przez Johna Willisa) sporo wiemy. W leciwej, ale wciąż przydatnej „
Nie znalazlem zadnych danych o licytacjych, czy sprzedazy.
Podobnie nie wiem czy i kiedy, i za ile Willis sprzedal ASSAYE Kapitanowi de Bussche
ASSAYE byl juz zerejestrowaby na poczatku stycznia 1863, musial wiec miec wlasciciela.
Przed podroza do Londynu okretom zdemontowano kola i kominy.
Byl nawet plan, zdemontowania maszyn. Wiec planowane byly nowe maszyny.
Maszyny musialy byc przedtem zamowione.
Plynac pod zaglami okrety osiagaly do 16 wezlow.
PUNJAUB Commander Alexander Foulerton
8 lutego 1861 wyplynal z Bombaju
22 maja 1861 zawinal do Spitehead
ASSAYE Commander G.N.Adams
30 marzec 1861 wyplynal z Bombaju
25 lipiec 1861 zawinal do Spitehead
-
- Posty: 4480
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Kolowe parowce z zaglowcow i odwrotnie
Dlatego nie pisałem, że danych nie ma, tylko że są skąpe. Wg mnie np. brak producenta silników (a nadal go nie widzę, może coś przeoczyłem) to bardzo poważny brak.
A co losów, widać jak na dłoni, że interesuje nas po prostu co innego. Dla mnie np. problemy z operowaniem długim bocznokołowcem na wąskiej rzece, pod ostrzałem nieprzyjaciela w czasie wojny perskiej; brak możliwości natychmiastowej interwencji pod parą po tymczasowym zdemontowaniu łopatek, ale bojowe użycie jako żaglowca jeszcze gdy był parowcem; przypadkowe znalezienie artylerii okrętu wojennego na dnie cywilnego klipra, gdzie służyła jako balast, to z inżynierskiego punktu widzenia rzeczy dużo ciekawsze niż dzień i godzina sprzedaży, albo zapłacone sumy. Stąd inne odczucia na temat obfitości informacji o losach.
A co losów, widać jak na dłoni, że interesuje nas po prostu co innego. Dla mnie np. problemy z operowaniem długim bocznokołowcem na wąskiej rzece, pod ostrzałem nieprzyjaciela w czasie wojny perskiej; brak możliwości natychmiastowej interwencji pod parą po tymczasowym zdemontowaniu łopatek, ale bojowe użycie jako żaglowca jeszcze gdy był parowcem; przypadkowe znalezienie artylerii okrętu wojennego na dnie cywilnego klipra, gdzie służyła jako balast, to z inżynierskiego punktu widzenia rzeczy dużo ciekawsze niż dzień i godzina sprzedaży, albo zapłacone sumy. Stąd inne odczucia na temat obfitości informacji o losach.
Kolowe parowce z zaglowcow i odwrotnie
Wczoraj bylyo juz pozno i bylem badzo zmeczeny po tym upale tutaj (33)Krzysztof Gerlach pisze: ↑ Wg mnie np. brak producenta silników (a nadal go nie widzę, może coś przeoczyłem) to bardzo poważny brak.
Dzisiaj udala mi sie uruchomic klimatyzacje.
Dane pochodza z archiwum Boulton & Watt. Box 1/1/6
Firma nazywala sie wtedy James Watt & Co
Poniewaz mozer byl interesujace zamieszczem spis maszyn zbudowanych dla Royal Navy.
- Załączniki
-
- B&W_1-2.jpg (642.31 KiB) Przejrzano 52 razy
-
- B&W_2-2.jpg (604.73 KiB) Przejrzano 52 razy
Kolowe parowce z zaglowcow i odwrotnie
Jednak cos z tymyi maszynami nie bylo w potrzadku
tu wspomniany raport
Bombay Gazette - Monday 05 March 1855
tu wspomniany raport
Bombay Gazette - Monday 05 March 1855
- Załączniki
-
- Bombay Gazette - Monday 05 March 1855 ASSAYE.png (502.49 KiB) Przejrzano 49 razy
Kolowe parowce z zaglowcow i odwrotnie
Jak juz o ksiazkach o marynarce indyjskiej
nalezy wspomniec:
The Bombay Dockyard and The Wadia Master Builders (1955)
by Wadia Ruttonjee Ardeshir.
o okazalo sie ze jest nawet on-line
https://archive.org/details/dli.ernet.51869
Wg tej ksiazki Oliver Lang z Woolwich zaprojektowal okrety, wgedlug planow francuskich!
Ponizej budowniczy okretu.
Illustrated London News - Saturday 06 January 1849
nalezy wspomniec:
The Bombay Dockyard and The Wadia Master Builders (1955)
by Wadia Ruttonjee Ardeshir.
o okazalo sie ze jest nawet on-line
https://archive.org/details/dli.ernet.51869
Wg tej ksiazki Oliver Lang z Woolwich zaprojektowal okrety, wgedlug planow francuskich!
Ponizej budowniczy okretu.
Illustrated London News - Saturday 06 January 1849
- Załączniki
-
- Rustomjee ILN 1849.png (380.69 KiB) Przejrzano 43 razy